duminică, 11 noiembrie 2012

Cu roata în viitor

Oamenii inventează chestii dintotdeauna. Invenții importante pe o perioadă scurtă de timp, sau care se dezvoltă din ce în ce mai mult, se perfecționează și duc, la rândul lor, la alte idei, la apariția altor obiecte. De exemplu, una dintre primele invenții, de pe timpul când creaturile bipede care mormăiau prin peșteri aduceau vag a oameni, a fost prima armă: sulița, respectiv bățul ascuțit cu o felie de piatră sărită dintr-un bolovan aruncat la nervi! Mamăăă, ce mândru tre' să fi fost primul posesor de suliță... Și cum fugărea el dinozaurii de dimensiunea unui bloc turn cu ea. Apoi arma a evoluat, a fost exploatată la maxim și a decăzut masiv când s-au inventat firmele de pază și protecție, supermarket-urile și carnea ambalată din frigidere!

Mie, cea mai tare invenție mi se pare cățelul domesticit, am și eu un exemplar, "copilul" casei... Sau aparatul foto. Când eram mică și naivă (ca să nu zic altfel și să mă denigrez singură în public) mă gândeam: oare cum i-a venit în minte ăluia care l-a inventat, să folosească o mână de metal, plastic și sticlă și să iasă așa o minune, care-mi permitea mie să păstrez bucăți de amintiri? Apoi m-am mirat de radio: nenea care-mi citea mie povestea în fiecare seară nu era ascuns în radio. Păi și atunci, cum puteam să-l aud dacă era la el acasă? Sau mai bine, cum puteau toți copiii să-l audă în același timp? Și stăteam așa, cu gura căscată, uitându-mă o oră la radioul care evident n-avea ecran și arăta fix la fel în fiecare moment, dar eu parcă vedeam povestea, că inventasem și eu ceva: un ecran mare, la mine-n cap, unde "vedeam" personajele, COLOR.

Istoria e plină de invenții, multe foarte importante, multe de care eu nici n-am auzit, dar care sunt folosite zilnic peste tot... Ai impresia că tehnologia evoluează de la o zi la alta, aproape... Și probabil așa e. Cu toate astea, am stat eu și m-am gândit care ar fi cea mai cea invenție, aia cu moț, fără de care multe n-ar fi posibile în ziua de azi. Și au început să curgă ideile, de nu mai știam cum să le opresc și ce să aleg dintre ele! Dar, totuși, concluzia mea a fost că, cea mai importantă chestie inventată vreodată e roata, frate!

Din câte se știe, și clar asta e ceva relativ, cel care a avut strălucita idee a trăit undeva cu vreo 4000 de ani î.Hr. Zic că-i relativ, pentru că prima roată desenată a fost găsită pe o ulcică și e de prin anul 3500 î.Hr., dar poate ea a fost descoperită mai înainte, doar că micul "geniu" antic nu se pricepea la desen... Sunt curioasă lui la ce i-a trebuit de a inventat-o. Și, cum inteligența pe vremea aia nu cred că era prea mare, sigur nu și-a dat seama că lucrul pe care el îl folosea să transporte de colo colo lemnele, mistreții vânați sau garderoba din haine grele de blană când își muta domiciliul dintr-o peșteră în alta, o să schimbe total lumea! Dar nu știu de ce tot zic "el", că poate a fost o "ea" cea care a inventat-o! Nu?

Dovada primului mijloc de transport aparține sumerienilor: carul de luptă tras de cai, ce apare într-un desen care datează din anul 2500 î.Hr. De aici și până la mașină a fost doar un pas. Unul mărișor, ce-i drept, un pas de câteva mii de ani... Dar eu cred că roata e una dintre cele mai importante invenții ale omenirii nu numai legat de transport. Și aici intervine artistul din mine, mândru nevoie mare... Pentru că, se pare că inițial sumerienii o foloseau la...tadaaamm...handmade! Da, la început a fost roata olarului. Deci, părerea mea, pe care n-o să mi-o scoată nimeni din cap, pentru simplul motiv că nu are argumente palpabile să mă contrazică (:D), e că unul de-al meu, un artist, a inventat-o! Ha! Nu suntem mereu cu capul în nori, nu facem doar chestii frumoase dar inutile, iaca, uneori putem fi geniali...

Dar, lăsând gluma la o parte, să argumentez oleacă de ce cred că roata e invenția cea mai cea. Transportul de persoane, la începuturile istoriei, era important, dar mai important era transportul de mărfuri. Că, de bine de rău, omul a domesticit calul și mai avea cu ce să circule pe distanțe lungi, dar ce te faci când vrei să construiești o casă, de exemplu... O căruță e aur curat! Plus scripeții, ca să poți ridica mai ușor materialele grele. Apoi, cu o roată mai specială și un pârâu poți face energie electrică!

Azi, când zici roată, te gândești automat la mașină, la transport, dar e mult mai mult de atât. Dacă n-ar exista roata, nu s-ar putea produce nimic! Pentru că toate, dar TOATE liniile de producție din fabrici au în componența lor nenumărate roți și rotițe, drepte sau dințate. Ca să nu mai zic că sunt prezente și-n toate aparatele din ziua de azi.

Până și eu am roți, care mă fac să mă simt bine. Nu, nu în cap, neuronul meu funcționează pe bază de conexiuni, nu mecanic... Mă refeream la brățări, inele și cercei, că de, sunt femeie și n-am cum să nu mă gândesc și la din astea... Plus timpul, nu-l pot controla, dar îl pot monitoriza la secundă cu ceasul meu plin de rotițe... Una peste alta, mai nimic din ce avem azi n-ar putea exista fără banala roată!

Probabil vă gândiți ce mi-a venit cu asta... Păi uite așa, citeam de mașinile hybrid de la Toyota: Yaris, Auris și Prius și imaginația mi-a luat-o razna. Mă gândeam că dacă cineva, acum multe mii de ani, nu ar fi observat că, ce știu eu, copacul pe care tocmai l-a tăiat se rostogolește la vale și nu s-ar fi chinuit să facă o roată, chiar și una primitivă, azi minunile astea de mașini n-ar exista. Și nu-i numai asta... N-ar mai exista nici multe dintre lucrurile inovative pe care Toyota le-a adus în industria auto... Cu cele trei mașini de care vorbeam mai sus, ei au deschis o ușă spre viitor. Una spre un viitor mai bun, mai "verde". Încă de când au apărut, s-au bucurat de un real succes. Așa cum invenția de care scriam la început, roata, a schimbat complet viitorul omenirii, așa mașinile hybrid de la Toyota vor schimba viitorul industriei auto. Nu mai e ca acum câțiva zeci de ani, când era important să ai o mașină. Cum o fi, mașină să fie... Nu, azi oamenii se gândesc la multe altele: la consumul mașinii, la confort și, în primul rând, la poluare!

Ce poate fi mai frumos decât să ai o mașină care consumă puțin combustibil, care lasă-n urmă cele mai puține noxe din clasa ei și ale cărei costuri de exploatare sunt reduse față de alte mașini? Toate astea, având parte de performanță maximă! Cum e să alegi, la o Toyota Auris, pe lângă modul normal de condus, unul dintre cele 3 alte moduri disponibile? Pe cel electric, de exemplu, și brusc să conduci în liniște, fără emisii de CO2? Sau să fii la volanul unui Prius care e prietenos cu orașul și-ți oferă, de fiecare dată, o experiență unică la volan? Dar de o Yaris compactă, agilă și foarte manevrabilă, ce-ați zice? Sună bine toate astea, nu? Păi, cam da... Mai ales că toate 3 modelele au, în plus de toate astea, confortul și standardele înalte cu care ne-a obișnuit Toyota...

Lumea e într-o continuă schimbare, într-o continuă evoluție. Toyota a făcut un pas îndrăzneț înainte, iar invențiile tehnologice pe care le-a pus deja în aplicare îi va obliga oarecum și pe ceilalți din industria auto să țină pasul cu ei. Tehnologiile se schimbă, evoluează, mentalitățile la fel, dar calitatea, profesionalismul și fiabilitatea oferite de Toyota rămân constant aceleași. Confort, cheltuieli reduse și poluare, astea sunt preocupările de acum și din viitor. Toyota a deschis calea... Iar dacă vrei să conduci viitorul, încearcă o Toyota hybrid și o să vezi cum e!

Postare pentru SuperBlog, etapa 18.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu